فهرست وبلاگ و سایتهای آشپزی ایرانی آموزش آشپزی پخت و طرز تهیه انواع غذا های ایرانی

فهرست وبلاگ و سایتهای آشپزی ایرانی آموزش آشپزی پخت و طرز تهیه انواع غذا های ایرانی

ashpazi آشپزی آموزش پخت و طرز تهیه انواع غذا های ایرانی آشپزی ایرانی آموزش آشپزی ashpazi Persian Food and Persian Food Aashpazi
فهرست وبلاگ و سایتهای آشپزی ایرانی آموزش آشپزی پخت و طرز تهیه انواع غذا های ایرانی

فهرست وبلاگ و سایتهای آشپزی ایرانی آموزش آشپزی پخت و طرز تهیه انواع غذا های ایرانی

ashpazi آشپزی آموزش پخت و طرز تهیه انواع غذا های ایرانی آشپزی ایرانی آموزش آشپزی ashpazi Persian Food and Persian Food Aashpazi

مرغ زیر آجر مرغ آجری

مرغ زیر آجر     مرغ آجری
مرغ زیر آجر    مرغ آجری
موادلازم:

مرغ درسته        یک عدد

پیاز                یک عدد

سیر                چندحبه

نمک              

شکر             نصف پیمانه

لیموی تازه      دوعدد

میخک            ۱۰عدد

فلفل سبز یا قرمز تند     دوسه عدد

برگ بو          دوبرگ

مواد برای سس:

گوجه فرنگی         ۴عدددرشت

پیاز                     یک عدد

سیر                    ۳حبه درشت

فلفل سبز              دوعدد

زیره نیمکوب        یه پینچ

روغن زیتون        یک چهارم پیمانه

جوزهندی

فلفل سیاه و نمک

 برای درست کردن این مرغ باید از ۲۴ ساعت قبل تصمیم بگیرید واسه پختنش.مرغ رو به این ترتیب تمیز کردم.نوک بالهاشو چیدم و گردنش و استخون پشتش روجدا کردم.پوست مرغ رو نباید کند.از قسمت سینه برش دادم کامل تا پایین تا مرغ تخت بشه.

شستمش و گذاشتم توی یه قابلمه و روش نصف پیمانه نمک و نصف پیمانه شکر و دوعدد فلفل سبز یا قرمز تند(خشک یا تازه فرقی نمیکنه)پیاز و سیرخرد شده و میخک ریختم. و تا سطح مرغ روش اب ریختم.وگذاشتم توی یخچال تا ۲۴ ساعت بمونه.اینکار باعث مزه دار شدن مرغ میشه.همچنین دیگه مرغ حین سرخ کردن نمیسوزه و گوشتش تردوابدار میمونه.

             

البته من مرغم یخ زده بود و مرحله برش سینه مرغ رو بعد از مزه دار شدن انجام دادم.

خوب؛۲۴ ساعت بعد......

خانوم مرغه رو از اب در اوردم و سطح داخلی گوشتش رو با نمک و فلفل و کمی ادویه اغشته کردم.دوتا لیموی تازه هم داشتم که ابشو چلوندم روی سطح مرغ و پوستهاشو اینطوری تکه تکه کردم و گذاشتم روی مرغ تا طعم بهتری بگیره.و۳۰ دقیقه بهش زمان دادم.چاقوروتوی چندجای گوشت مرغ فروکردم تا بهتر مزه دار بشه.

توی یه ماهیتابه جادار و تخت(نباید وسطش بالا اومده باشه)مقداری روغن ریختم.مقدار روغن نباید خیلی کم باشه(امروزدیگه قید رژیم رو باید زد یه روز که صدروز نمیشه!!!).خوب کجا بودم؟؟؟؟

اهان!روغن که داغ داغ شد مرغ خوشکلمواز پشتش قسمتی که پوست داره توی روغن گذاشتم وروش یه قابلمه پر از اب که باید سنگین باشه رو قرار دادم.اصل دستور این غذا با اجره اما ما که اجر نداریم!!شما اگه آجر در دسترستونه دوتا دونشو لای فویل بپیچید و بزارید روی مرغ.در واقع مرغمون باید زیر یه جسم سنگین حسابی سرخ بشه تا کامل بپزه.

شعله رو نبایدخیلی کم کرد.مرغ باید خوووووب سرخ بشه.۲۰ تا ۲۵دقیقه زمان دادم بهش تا خوب سرخ شد.وبا دوتا کفگیر برگردوندمش .میتونیم از این جا به بعدشو بزاریم توی فر ۲۰۰ درجه سانتیگراد تا یه ربع بپزه.اما من ترجیح دادم اینطرف دیگش هم سرخ بشه.همون یه ربع کافیه.

من چندتا دونه بادمجون خونگی کوچولو موچولو توی یخچال داشتم.پوستشونو گرفتم و انداختم کنار مرغه تا توی روغنش سرخ بشه خیلی خوشمزه شده بود.

حالا بریم سراغ سس این غذا...

میشه از هر سسی استفاده کرد. من این سس ساده و خوشمزه رو انتخاب کردم.

گوجه ها با کمک اب جوش پوست گرفتم

پیاز؛سیر؛فلفل سبز تند؛گوجه رو توی غذاساز ریختم و پوره کردم.بهش روغن زیتون و زیره و کمی جوزهندی اضافه کردم.نمک و فلفل هم زدم.و گذاشتم روی حرارت تا کمی غلیظ بشه.لازم نیست زیاد بجوشه.یه ربع کافیه.پالپهای گوجه زیر دندون حس میشه.

مرغ که اماده شد با چاقو برش دادم 

میتونید همینطور یکجا سر میز ببرید.

و با بادمجون سرخ شده و سس وبرنج سفید خوردیمش.خیلی چسبید.ایشالا به شما هم بچسبه...





منبع:
http://setayeshbanoo.blogfa.com/post/76/%d9%85%d8%b1%d8%ba-%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%ac%d8%b1


لینک کمکی:
http://www.beytoote.com/cookery/ghazaha/chicken2-under2-brick.html